Zábavný městský crossover s těžištěm proklatě nízko

Zábavný městský crossover  s těžištěm proklatě nízko

DOBROVOLNĚ SE PŘIZNÁM, že už přes 20 let jezdím s mastodonty. S těmi obrovskými SUV s náhonem na všechna kola a tuhou karoserií, jež jsou svým způsobem hranatou krabicí na kolech, která se do města moc nehodí.


Naopak na golf je to fajn a ani prostor pro několik golfistů a jejich vybavení nemusíte řešit.Přesto už delší dobu hledám něco alespoň o 30 centimetrů kratšího a tunu lehčího. Stejně najezdím 90 % kilometrů po Praze, tak proč s sebou vláčet tolik materiálu a marně hledat, kam tu obludu zaparkovat? O to víc mě potěšila nabídka vyzkoušet novinku společnosti Lexus a jejich městský crossover UX250h ve výbavě F-Sport.

Tak jako nejsme golfoví profesionálové, nejsme ani odborní recenzenti aut. Stejně jako nás na hřišti nejvíce zajímá zábavnost, hratelnost, kvalita hracích ploch a služby, i auta posuzujeme podle toho, jak se do nich vejde golfové harampádí, zda nás navigace dovede na správnou adresu a za kolik a jak zábavně se na hřiště dostaneme. Jde tedy především o dojem, pohodlí a ekonomičnost.

Model UX 250h dostal do výbavy jeden z nejhospodárnějších motorů, jaké kdy Lexus vyrobil. Jde o řadový benzinový čtyřválec o objemu dvou litrů, kterému při rozjezdu vypomáhá elektromotor. Když jejich výkon sečtete, dostanete na přední nápravu 178 koní, což je znát. Tenhle malý crossover dokáže být hodně svižný. Přitom se nemusíte bát o spotřebu. Výrobce uvádí, že za každých 100 kilometrů přijdete o něco málo přes pět litrů paliva. Otestovali jsme to, a ani při sportovnější jízdě se opravdu nemusíte žádných hrozivých čísel bát. Pod šest litrů se hravě dostanete. S hodně lehkou nohou na plynu a v módu eco se dá jet i za čtyři litry benzinu.

Druhým kritériem je obvykle pohodlí. Přece jenom vyskočit z auta po tříhodinové cestě a jít rovnou na týčko, to chce, abyste se vezli co možná nejohleduplněji. Podvozek je nesmírně zábavný, je tvrdší, ale na pražských kostkách nebo rozbitých okreskách neposkakuje a hezky plave. Výmoly absorbuje nezvykle dobře a auto v zatáčkách sedí, jako kdyby jelo po kolejích. Má těžiště hodně nízkoa je to znát.

S prostorem pro golfové bagy už je to ale horší. Něco zaberou baterie, a do zavazadlového prostoru tak dáte maximálně dva střední bagy. Na dva tour bagy a dva vozíky zapomeňte. To už byste chtěli od tohoto městského sportovce moc. O co míň je ale prostoru vzadu, o to víc ho najdete vpředu. Potěší vás anatomická sportovní vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, nastavitelná ve všech směrech. Možnost nastavit nejen bederní opěrku, ale také přizvednout sedák pod stehny je skvělý komfort, který oceníte, až pojedete na nějaké to vzdálenější hřiště. Z auta vystoupíte odpočatí.

Poslední je zábava, a té je víc než dost. Třeba audio systém Mark Levinson s třinácti reproduktory a výkonem 915 wattů! To už jde. Kvalitní je i navigace, která vám na D1 bez problémů najde objízdné trasy a spolehlivě vás dovede až na hřiště. Vtipní jsou i další pomocníci – třeba adaptabilní tempomat ve spojení s hlídáním jízdy v jízdních pruzích. Je to skoro autopilot, který vás vždy na jakoukoliv menší chybku upozorní drobným drcnutím do volantu. A poslední, co nás nejvíc pobavilo, je automatické řízení světel. Je to taková drobnost, ale starat se nemusíte ani o ta dálková, která se sama přizpůsobí provozu a nenápadně olizují nejen vozovku před vámi, ale také dopravní značení.Nebo si auto přisvítí do boku, když zatočíte nebo dáte blinkr.

S Lexusem jsme podnikli cestu do Nitry po milované D1 a také pár kratších cest za Prahu. UX 250h vám padne do ruky během pěti minut, vše včetně infotainmentu je intuitivní a cestou se jízdou velmi pobavíte. Třeba tím, až se budete z parkoviště rozjíždět pouze na elektromotor a slyšet bude jen křupání kamínků pod pneumatikami. Jako auto pro dva golfisty se zdá být ideální, hospodárné a zábavné až tak, že mu odpustíte i méně prostoru v zavazadlovém prostoru a větší bag občas povezete na zadních sedadlech. Ten zážitek za to stojí.