TÉMA MĚSÍCE: Prodej holí aneb Hardware po Česku. Co se u nás za posledních 10 let změnilo

TÉMA MĚSÍCE: Prodej holí aneb  Hardware po Česku. Co se u nás za posledních  10 let změnilo

Kdy jste si naposledy koupili nové golfové hole? Před rokem, dvěma, nebo dokonce už před pěti lety? Český golf je z hlediska kvantity ve fázi nulového růstu a adekvátně tomu by měl vypadat i prodej golfového vybavení: žádné zlaté časy. Je tomu ale skutečně tak? Anebo se po od


RTG-42_45_GD1216_0117_TEMA_GD1216_equip_clubfitters_REV1_II-1Kdy jste si naposledy koupili nové golfové hole? Před rokem, dvěma, nebo dokonce už před pěti lety? Český golf je z hlediska kvantity ve fázi nulového růstu a adekvátně tomu by měl vypadat i prodej golfového vybavení: žádné zlaté časy. Je tomu ale skutečně tak? Anebo se po odeznění ekonomické krize byznys v tomto směru zase trochu více rozpohyboval? Kdo se v golfu pohybuje delší dobu, dobře ví, jak hodně se prodej golfového vybavení za posledních dvacet let proměnil. Vypozorovat lze hlavní trendy: 1. Vybavení se zlevnilo a sortiment se rozrostl. 2. Ubylo menších obchodů, objevily se silnější a viditelné firmy; některé ale už také zmizely, například populární Golf USA. 3. Do hry vstoupil internetový prodej. Vedle těchto tendencí můžeme zmínit ještě některé aktuální, z posledních let. Patří mezi ně větší význam fittingu, tedy prodej holí přímo na míru zákazníkům, ale třeba také to, že významnou část obratů nedělají jen hole, ale také oblečení. Určitě jste si například všimli, že některé velké obchody mají hned u vstupu do prodejny nikoli hole, ale právě kalhoty, bundy, trička atd. Aby to, co nakupující chtějí především, bylo hned na očích… Lze v této souvislosti zmínit typickou charakteristiku současného byznysu, kterou nám podal jeden nejmenovaný obchodník: „Můžu si o těch vcelku bohatých ženách, co hrají golf i trochu pro parádu a na odiv, myslet své, ale pro mě jsou vlastně záchranou. Každý rok přijdou a utratí za nové, módní oblečení desítky tisíc korun. Takové zákazníky prostě miluju!“
Určitě jste si všimli, že některé velké obchody mají hned u vstupu do prodejny nikoli hole, ale kalhoty, bundy, trička…
Muži nicméně nakupují trochu jinak – oblečení pro ně není na prvním místě, to stále zaujímají hole. A mnozí jsou za ně ochotni dát rovněž několik desítek tisíc korun. Jestliže před dvěma či čtyřmi roky se ještě v důsledku krize šetřilo a lidé neutráceli, dnes už své peněženky otevírají o něco ochotněji. STABILITA. NIC VÍC, NIC MÍŇ Štěpánka a Tomáš Čížkovi jsou majitelé obchodu GolfArts, který patří v Praze k těm nejznámějším. Několik let měli obchod na nábřeží Kapitána Jaroše v někdejší prodejně „U krále železnic“, už pár let sídlí rovněž v Praze 7, v Dělnické. I oni mají nyní obchod koncipovaný tak, že přízemí zaujímá oblečení a teprve v prvním patře jsou hole. Současný byznys s golfovým hardwarem charakterizuje Tomáš Čížek lapidárně: „Stejně jako golf v Česku stagnuje, tak je tomu i v golfovém obchodě. My jsme otevírali před deseti lety a celých osm let jsme měli nárůst. Ten se ale za poslední dva roky zastavil.“ Prodej v GolfArts má nicméně ještě stále „klasický“ poměr – převládají v něm hole, které činí zhruba 40 procent obratu. Na druhém místě je oblečení, které dělá 25 procent. Třetí významnou položkou je golfová obuv, tvoří 20 procent. Zbylých 15 procent jsou doplňky a další příslušenství typu míče, deštníky, vozíky apod. K oblečení přitom Čížkovi zaujímají zcela bezpředsudečný postoj: „Golfová móda je dle našeho názoru důležitá. Golf je krásná hra a patří k ní i elegance. Bohužel plno českých golfistů – a teď je asi urazíme, ale tak to cítíme – chodí na golf jako do lesa na houby. To se nám nelíbí. Proto se snažíme nabízet pouze kvalitní, moderní a stylové oblečení. Hodně našich zákazníků k nám také rádo chodí právě kvůli nákupu oblečení, jsou ochotni zaplatit za kvalitu. Proto jim nabízíme vše. Na golf se jezdí i na více dní, lidé přespávají po hotelích, a tak jsme do nabídky zařadili i spodní prádlo jak pro muže, tak pro ženy. A máme dokonce i župany a pyžama. Kupodivu to má větší ohlas, než jsme čekali.“
Upřímně a bez urážky: mnohé golfisty zajímá hlavně výše slevy, upřednostňují cenu před kvalitou.
Že je prodej holí dnes „jen“ stabilní, dokládá i Michal Prokop ze společnosti Golfsmith CZ&SK. „Náš hlavní byznys je založen na fittingovém centru. Bylo otevřeno zhruba před šesti lety, kdy šel prodej holí nahoru. V posledních dvou letech je prodej spíše stabilní. Vzhledem k nezvyšujícímu se počtu golfistů se není čemu divit – golfových začátečníků jsme zaznamenali v posledních dvou letech spíše úbytek. Výrazný růst tedy nelze příliš očekávat, na druhou stranu ani propad nás asi nečeká.“ Mezi zákazníky Golfsmith patří především vyspělejší hráči, kteří při koupi nových holí už většinou vědí, co chtějí. I proto tvoří 80 procent z nich muži, kteří často rozhodují i za své partnerky. Tento genderový nepoměr ale platí i pro GolfArts, kam rovněž chodí ve velké většině muži. Ostatně odpovídá to i rozložení hráčů v zemi: 70 procent muži, 30 procent ženy.

– ANDREJ HALADA


CELÝ ČLÁNEK naleznete v prosincovém vydání magazínu Golf Digest C&S, které vyšlo ve čtvrtek 1. prosince 2016. pruh_GD