U firmy Nike se asi musí drbat na hlavě. Když na počátku roku 2013 podepsali s Rory McIlroyem reklamní smlouvu na deset let, za což mu vyplatí 250 miliónů dolarů, byl to krok logický – protože byl podobný jejich dohodě s Tigerem Woodse z roku 1996. Jenže teď je situace jiná, ne
U firmy Nike se asi musí drbat na hlavě. Když na počátku roku 2013 podepsali s Rory McIlroyem reklamní smlouvu na deset let, za což mu vyplatí 250 miliónů dolarů, byl to krok logický – protože byl podobný jejich dohodě s Tigerem Woodse z roku 1996. Jenže teď je situace jiná, než byla v roce 2013.
[caption id="attachment_2626" align="alignnone" width="653"]
Rory McIlroy a Jordan Spieth / Profimedia.cz[/caption]
Woods skutečně všechny naděje, které do něj Nike vkládala, splnil. Nic na tom nemění skutečnost, že už minimálně pět let má více problémů než výher. Tucet slušných let s Woodsem udělalo z Nike silného hráče v oblasti golfového vybavení, tedy ve sféře, v níž si Nike do té doby ani neškrtla. A to nemluvím o obecném marketingovém přínosu, protože Woods byl vedle Rogera Federera tou vůbec největší mužskou sportovní celebritou posledního dvacetiletí, která je s Nike spojena.
U Nike určitě doufali, že McIlroy by jim odcházejícího krále mohl vynahradit. Člověk znalý sportovního světa však zároveň ví, že po tak silných osobnostech, jako byl Woods, stejně silné obvykle nepřicházejí. Většinou nastává období střídání hráčů na trůně. Ale chce-li se Nike udržet na předních pozicích ve světě golfu, musí prostě mířit za těmi nejlepšími, kteří jsou momentálně k dispozici.
Před třemi lety to skutečně vypadalo, že zázračný Ir opanuje svět golfu. McIlroy i nyní zůstává stále špičkovým hráčem, ovšem že by šel ve woodsovských šlépějích, to se úplně nezdá. Dlouhou dobu po dohodě si ještě zvykal na nové vybavení, trvalo mu to více než rok. Dnes už má hole Nike osahané, ale kariéru si zase zkomplikoval zraněním.
A je tu i nová hvězda, Jordan Spieth. Ten by jakožto Američan byl možná vhodnějším adeptem na to, aby s ním Nike spojila své jméno. Ostatně výsledkově a vzhledem ke svému věku je na tom ještě lépe než McIlroy. Snad ještě více tu můžeme mluvit o „novém Woodsovi“.
Co asi teď letí hlavou manažerům a šéfům Nike? Mají okamžitě začít lovit i Spietha, anebo pořád věřit McIlroyovi? Neukvapili se s tím Irem trochu? Jenže co když i Spietha potká v příštím či přespříštím roce pokles formy? Kdyby Spietha zlanařili, neutratí zase stovky miliónů dolarů „zbytečně“?
Top manažeři to vskutku nemají v dnešním světě, který se mění rychle, snadné. S Woodsem se Nike povedla mistrovská trefa, jenže historie se neopakuje. Spíš to vypadá tak, že golfu bude v následujícím desetiletí vládnout více hráčů, kteří se budou mezi sebou dělit o turnajové tituly a post jedničky. V tuhle chvíli to vypadá na čtveřici McIlroy, Speith, Rickie Fowler a Jason Day, ale za dva tři roky tam mohou být zase jiná jména.
Bylo by nicméně skutečně pikatní, kdyby Nike zlanařila vedle McIlroye i Spietha. Mít takové dva borce ve stáji, to už je nějaká síla. Na druhé straně je to hodně drahé a historie sportu i sportovní reklamy ukazuje, že dvě velké hvězdy pod jednou střechou bývají spíše kontraproduktivní a přináší to problémy. A navíc: oba jsou běloši. A woodsovský fenomén těžil i z faktu, že Tiger byl černoch, golfista vskutku „z jiného světa“. Taková kombinace unikátních faktorů se nebude opakovat už asi nikdy.
- ANDREJ HALADA
Komentáře (0)