Golf House: Věříme v kamenné obchody
GOLFOVÝ OBCHOD Golf House působí v Česku už od roku 2014, přebíral tehdy končící Golf USA, a dnes je jednou z nejviditelnějších značek na našem trhu. Zákazníci, kteří si zvykli jezdit do prodejny na pražském Chodově, ale od letošního léta najdou Golf House na Černém Mostě. Před prázdninami tu otevírají zbrusu nové, velkorysé sídlo. Na otázky v našem rozhovoru odpovídá šéf české pobočky Jiří Hobelant.
GOLF HOUSE JE NĚMECKÁ SPOLEČNOST – JAKÉ BYLY JEJÍ ZAČÁTKY U NÁS? Složité – nová lokalita, nová značka na trhu, nový koncept. A konkurence byla veliká. Pomohlo nám, že jsme dokázali udržet původní zaměstnance s širokými vazbami na mnoho golfistů. Nakonec se ukázalo, že náš koncept je nejen životaschopný, ale může být i velmi úspěšný.
JAKOU POZICI MÁ GOLF HOUSE V NĚMECKU? JAKÝ JE TAM TRH? V Německu, kde je 22 poboček – ale i v Rakousku se šesti pobočkami – je pozice velmi silná. Je to největší síť kamenných obchodů a jsme zastoupeni ve všech důležitých spolkových zemích a golfových regionech. Na německém trhu je situace stabilní. Z dat, která máme k dispozici (bohužel pro český golfový trh statistiky neexistují) je vidět jasný odklon od pro-shopů směrem k offcourse obchodům typu Golf House a k onlinu. Německý trh je ale jiný než u nás. Především průměrný německý golfista je výrazně starší než ten český. To má samozřejmě vliv i na to, jaké si kupuje vybavení nebo oblečení. Kupní síla je také výrazně větší. Projevuje se i kontinuita, protože golfový vývoj nebyl přerušen jako u nás za komunismu. Golf je v Německu výrazně populárnější i díky osobnostem typu Bernhard Langer nebo Martin Kaymer.
CO SE ZA DOBU, KDY ZDE PŮSOBÍTE, NEJVÍC ZMĚNILO? Především přístup zákazníků. Chtějí vyšší kvalitu, nejsou už tolik orientovaní na cenu, ale na služby. Zákazníci jsou také golfově vzdělanější – vědí, co chtějí. Vědí, že si golf můžou více užít, pokud budou správně vybavení. Další věcí je, jak se mění trh. Často říkám, že co proběhlo v Německu nebo Rakousku před několika lety, dojde se zpožděním vždycky také k nám. Viděli jsme to v loňském roce, kdy z trhu s golfovým vybavením zmizely některé obchody. Probíhá konsolidace a přežijí jen silní hráči se stabilním zázemím a jasnou vizí nebo tací, kteří budou schopni přizpůsobit se změnám. Golfová klientela vyžaduje osobní přístup, perfektní služby, dobré ceny a vysokou profesionalitu – celkově vyšší standard. Naši lidé musí znát golf ze všech možných pohledů a musí být připraveni zákazníkům doručit komplexní balíček. Tomu věnujeme veškeré úsilí.
KDYŽ LONI SKONČILO GOLFPROFI ČI ALLFORGOLF, PŘICHÁZÍ K VÁM NYNÍ VÍCE ZÁKAZNÍKŮ? Ano, přichází. Nám to pomohlo, protože můžeme oslovit mnohem víc zákazníků, kteří se k nám z nejrůznějších důvodů nedostali už dřív.
JAKÝ JE DNES VZTAH KAMENNÉHO PRODEJE A INTERNETU? VNÍMÁTE WEBSHOPY JAKO VELKOU KONKURENCI? Online tržby rostou, k čemuž přispěla i krize kolem nemoci Covid-19. Já osobně věřím v kamenné obchody. Věřím, že mají budoucnost. Musí ale pružně reagovat. Měl jsem možnost zúčastnit se projektu Golf House Strategie 2020+, kde jsme přesně toto téma řešili, a už se těším, až budeme moci realizovat některé z nápadů, které se na tomto panelu objevily.
JAKÝ JE VÁŠ BĚŽNÝ ZÁKAZNÍK? CO HO CHARAKTERIZUJE? Vášeň pro golfovou hru, to nás spojuje. Nádherná věc na golfu je, že nezáleží na věku. Chodí k nám aktivní senioři, sportovci, junioři a důležitá skupina: golfistky. Byly dlouho opomíjenou skupinou – to se také snažíme změnit a myslím, že se nám to i daří. Jsme tu pro všechny golfisty: sportovní, rekreační, společensky orientované…
JSOU ČEŠI V NAKUPOVÁNÍ GOLFOVÝCH VĚCÍ NĚČÍM JINÍ NEŽ TŘEBA NĚMCI? Vůbec ne! Nákupní zvyky jsou ve středoevropském regionu velmi podobné. Liší se pouze v detailech – například v oblíbenosti určitých značek.
KTERÉ ZNAČKY JSOU U NÁS V KURZU? Žertem vždy svým kolegům v Německu říkám, že jsme „Callaway země“. Callaway je o parník před ostatními. Obecně ale můžu říct, že i tady platí, že přežijí jen ti silní. V posledních dvaceti letech zaniklo nebo se dostalo do problémů mnoho golfových značek, a přitom některé nesly velká golfová jména, jako například Ben Hogan nebo Jack Nicklaus. Dnes se na našem trhu prosazuje především „velká šestka“, tedy Callaway, TaylorMade, PING, Titleist, Mizuno a Cobra. Úspěšně jim sekundují také některé asijské značky, například XXIO nebo Honma.
JAK DŮLEŽITÝ JE PRODEJ HOLÍ – A KOLIK PŘIPADÁ NA ZBYTEK? Hole tvoří kolem 40 % našich tržeb. Poměr golfového vybavení jako celku, tedy včetně míčů atd., a oblečení, se pohyboval zhruba 70 : 30, v posledních třech letech se dostáváme k 65 : 35. Je vidět, že kvalitní golfové oblečení je důležitější pro stále větší počet golfistů.
LIŠÍ SE NĚJAK ZÁKAZNÍCI „NA OBLEČENÍ“ A „NA HOLE“? Golf House má, co se týká oblečení, velkou výhodu. Vždy na jaře a na podzim kompletně obměňujeme celý sortiment. Pánský i dámský. Dodržujeme také „klasická“ výprodejová období, například zimní výprodej, letní výprodej, vánoční akce a podobně. Systém je pro naše zákazníky přehledný. Vědí, co a kdy od nás mohou čekat. Obrovský úspěch jsme na českém trhu zaznamenali s našimi vlastními značkami Valiente a Daniel Springs. Lidé je vnímají velmi pozitivně.
JSOU GOLFISTÉ OBECNĚ HODNĚ OVLIVNITELNÍ REKLAMOU? ANEBO DAJÍ SPÍŠ NA NÁZORY SPOLUHRÁČŮ? Je to mix. Dnešní golfisté mají velký přístup k informacím online. A zároveň existují i ti, kdo věří svým profíkům, někteří svým golfovým přátelům, někteří svým prodejcům a někteří svému pocitu.
ŠETŘÍ GOLFISTÉ PŘI NÁKUPECH, NEBO NE? Úspora peněz je jedním ze základních nákupních motivátorů ve všech obchodních segmentech. Platí to i pro nás. Proto máme pro zákazníky připraveny takzvané Golf House ceny. To jsou speciální výrobky za speciální ceny, které jdou napříč celým sortimentem. Existují ale i další důležité nákupní motivátory, například jistota. Tady nabízíme Garanci správné volby – zákazník má šest týdnů na to, aby důkladně vyzkoušel třeba golfovou obuv. Pokud nebude sedět, zakoupený pár mu vyměníme. A tak bych mohl pokračovat.
JE DNES PRO NÁKUP HOLÍ DŮLEŽITÝ FITTING? MYSLÍM PRO HRÁČE. Skvělá otázka. Fitting je absolutní nutnost pro všechny hráčské úrovně. Naši fittéři mají více než desetileté zkušenosti a vědí, že základním smyslem fittingu je najít a nafittovat nejvhodnější golfové vybavení každému golfistovi individuálně. Aby fungovalo tak, jak si hráči představují, musí splňovat určité parametry. Mnoho z nich se dá změřit – k tomu máme nejmodernější radarový systém značky TrackMan. Výsledky jsou někdy ohromující a mnozí z našich zákazníků mají díky fittingu mnohem větší radost z golfu. O to nám jde.
A CO VY MÁTE Z FITTINGU? JE PRO VÁS ZISKEM, POTŘEBOU, NUTNOSTÍ, NEBO NUTNÝM ZLEM? Fitting je pro nás vždy proces. Nikdo neví, co bude na jeho konci. Cíl máme ale společný – lepší golf pro každého golfistu. My jako prodejci víme, že rozdíl může být zásadní. Chceme tedy prodávat lidem to, co bude fungovat a co jim bude přinášet výsledky a golfovou radost. To je ve vztahu prodejce-zákazník k nezaplacení.
CO MŮŽE GOLFOVÉMU PRODEJI DNES NEJVÍCE POMOCI? A V ČEM JSOU JEHO SLABINY? Určitě by pomohlo více golfistů! Rozhodně by pomohly i mezinárodní úspěchy českých profesionálů a profesionálek. Myslím, že by pomohla i lepší spolupráce mezi golfovými subjekty (hřiště, profíci, obchody, organizátoři turnajů, kluby…), která v našem prostředí není vždy jednoduchá. Obecně si také myslím, že podpora golfu jako sportu je relativně malá.
JAKÝM SMĚREM SE CELÝ GOLFOVÝ BYZNYS UBÍRÁ? LZE SI NĚJAK PŘEDSTAVIT, CO BUDE ZA PĚT LET? Představu mám, ale velmi nerad vypouštím nějaké tipy nebo spekulace. Změny nás ale čekají každopádně.
PŘED NEDÁVNEM JSTE OPUSTILI CHODOV, TEĎ BUDETE NA ČERNÉM MOSTĚ. PROČ SE TAK STALO? Jako obvykle je za tím obchod. Pro nás v tomto případě dobrý obchod. Detaily zmiňovat nemohu, ale Černý Most je pro nás skvělá lokalita. Máme blízko mnoho hřišť, máme dobrou dopravní dostupnost a komerční zóna zde na Černém Mostě je jedna z nejúspěšnějších v Praze. Já osobně se už moc těším na náš GRAND OPENING 26. a 27. června. Bude to skvělá zábava! (G)
Komentáře (0)