V posteli strávíme třetinu života , přesto by po nás ráno neměla zbýt „jamka“

V posteli strávíme třetinu života , přesto by po nás ráno neměla zbýt „jamka“

Petr Vašíček (52 let), generální ředitel největšího závodu na výrobu matrací, postelí a doplňků pro zdravý spánek v ČR, firmy Hilding Anders, prošel v roce 2020 těžkou zkouškou, kdy po 20 letech rozvoje, lehl popelem jeho výrobní závod. Po 4 letech od tragédie, která ho však nesrazila na kolena, stvořil spolu se zaměstnanci dvakrát výkonnější fabriku, kde na každém kroku vnímáte zdravý charakter i kořeny.


Pane Vašíčku, rozhodl jste se rozšířit osvědčenou spolupráci se sportovci i do golfového segmentu. Proč?

Hodně spolupracujeme se sportovci, u nichž se častěji projevují problémy se zády a platí u nich, že základ dobrého výsledku je dobře se vyspat. Typicky jsou to basketbalisté, fotbalisté, hokejisté a nově jsme se zaměřili také na golfisty, u nichž je bolest zatuhlých zad a jejich bederní části častým problémem způsobeným zátěží při golfovém švihu. Pokud golfista – i rekreační – nedopřeje svým zádům během noci správnou regeneraci, zadělává si na dlouhodobý problém, který přichází sice nenápadně, ale jistě. V posteli strávíme odpočinkem třetinu života. Já chci od svých zákazníků slyšet: „Takhle dobře jsem se nikdy předtím nevyspal.“ Stojí za  tím ale doslova alchymie.

V čem ta alchymie spočívá?

Naše matrace, a potažmo i postele musí respektovat fakt, že každý spíme jinak a  máme jinou tělesnou konstrukci a případně i zdravotní obtíže. Někdo spí na břiše, někdo na boku nebo na zádech, a  navíc v  různě dlouhých časových úsecích. A  to nemluvím o  rozdílech v tělesných proporcích – stokilový muž a šedesátikilová žena na jedné posteli. Při vývoji a testování matrací a postelí používáme moderní metody a zařízení, díky nimž analyzujeme tlaky mezi matrací a uživatelem v různých polohách. Tím optimalizujeme konstrukci a  pružnost našich matrací ve  všech zónách pro různá váhová spektra a tvary postav. Např. naše řada postelí Spirit Continental nedělá v pohodlí a ergonomii sebemenší kompromisy. Design si můžete zcela přizpůsobit vašim představám. Například jsme byli první, kdo dal posteli nohy z  pravého českého křišťálu. U  postelí Spirit Continental máte vždy garanci, že budete mít doma nejen unikátní solitér, který dokonale doplní váš interiér, ale především „chrám spánku“. Přestože jsme jich prodali stovky, nemáme jediného zákazníka, který by si stěžoval, že se špatně vyspal. Naopak spousta z nich má třeba nemovitosti v zahraničí, a my už dnes dodáváme postele Spirit Continental do Chorvatska, Portugalska, i Španělska, protože se zákazníci chtějí dobře vyspat všude.

Spirit Continental je vaše nejvyšší řada, ale ve vašem portfoliu je značek více…

Ano, Spirit Continental je naše vlajková loď, nejznámější je ale značka matrací Tropico, protože s  tou jsme začínali a dodnes je naší nejprodávanější značkou. Miliony prodaných matrací mluví za vše. Spirit byla původně pouze prodejní řada matrací Tropico, ze které se během 9 let stala úspěšná značka nejen matrací, ale i postelí. Pak je tu ještě značka matrací Curem, která je specifická svou konstrukcí se speciální paměťovou pěnou ve více vrstvách. Umí přizpůsobit svoji tuhost dle hmotnosti a tvaru těla spáče. To ocení obzvláště lidé, kteří pociťují nějaké kloubní nebo svalové potíže při ležení a  potřebují namáhaným a bolavým místům ulehčit. V téhle souvislosti musím zmínit, že v našem portfoliu máme i matrace, pro něž jsme jako jedni z mála v ČR držiteli zdravotní certifikace pro celou EU, což byl mimochodem velmi náročný proces. Kromě matrací a postelí také vyrábíme i přikrývky a polštáře.

Co byste doporučil golfistovi, který v běžném životě prosedí den v kanceláři a  autě, pak jde hrát golf a  je náchylný k bolestem zad? Věřím, že pokud jde o golfistu 50+ v kombinaci s dlouhodobě zanedbanou kvalitou spánku, náprava u  něj bude trvat déle. Určitě ale možná je a pokud mu nedělá problém pocit beztíže, tak matrace Curem je pro něj skvělá volba. Vyrábíme je v  sedmi druzích tuhosti, abychom byli schopni jejich kombinací obsáhnut celé váhové spektrum uživatelů. Anebo lze stejně spolehlivě použít kombinace více pružících vrstev, kterou máme u postelí Spirit, kde finální pohodlí doladíme snadno pomocí vrchní matrace – topperu.

Jak těžké je naučit českého zákazníka na kvalitu?

Během covidu lidé trávili i během dne při práci více času v  posteli a  silněji si uvědomili, jak důležitá je kvalita matrací, na kterých tráví tolik času. I předtím jsme vnímali trend, že lidé jsou postupně více a více ochotni připlatit si za kvalitnější spaní. Ale po covidu to šlo přímo skokově. My se dnes snažíme edukovat spotřebitele mj. prostřednictvím našich vyškolených prodejců a online magazínu. Hodně v tomto ohledu dělá dnes i cestování. Podobný typ postelí jako Spirit Continental, samozřejmě ne tak propracovaný, se např. používá v zahraničí ve čtyř- a pětihvězdičkových hotelích. Když si pak člověk místo „prkna“, na kterém spí doma, lehne v hotelu do takovéto postele, probudí se ráno vyspaný jak nemluvně, protože tělo si odpočine a uvolní se. Po návratu domů pak hledá to, na čem spal v zahraničí a má možnost obrátit se na  specializované prodejny. Stejně jako při výběru bot, které vám musí padnout a být pohodlné, je třeba výběru matrace věnovat čas. Bez přehánění tvrdím, že správně vybraná matrace vám zlepší život.

Nicméně na trhu nejste sami. Jak se vám daří obstát v boji s konkurencí?

V ČR nejsme samozřejmě sami. Čtvrt milionu matrací, které ročně dodáme na náš trh, z nás ale dělá největšího tuzemského výrobce. Kromě nás jsou tu i  další výrobci, kteří se často snaží konkurovat především cenou. Já osobně pokládám nákup postele nebo i jen nových matrací za investici do třetiny života – proto na první místo stavím kvalitu a komfort.

Jak se stalo, že zákazníci přijali nejvíc za  své právě matrace od  Hilding Anders?

Já se od začátku snažím o to, aby všechny benefity, které zákazník s  našimi matracemi dostává, byly co nejvíce srozumitelné a také viditelné. Firmu jsme založili v roce 2000 a tři roky nato jsme byli už největší tuzemský výrobce. My jsme ale neříkali sebevědomě zákazníkovi, co je pro něj nejlepší. Rozjeli jsme se po republice a ptali se, co zákazník chce, co od matrace a postele očekává. Podle tohoto průzkumu jsme našli 5–7 hlavních atributů, a  ty jsme pak při konstrukci implementovali. Klíčovými jsou dnes vlastnosti jako výška matrace, tuhost, více zátěžových zón, váha a  velmi spolehlivým důkazem kvality je poskytovaná garance. My na  naše produkty dáváme garanci 7 i 10 let, v případě postelí i násobně déle. Můžeme si to dovolit, protože dlouhodobě máme reklamovanost v promilích, což je v naší branži hluboko pod průměrem. A to ještě cca 50% reklamací je z naší strany „good will“, kdy, přestože nejde o  závadu, zákazníkovi matraci vyměníme jen pro jeho pocit spokojenosti. A protože matrace děláme už bezmála 25 let, vidíme, že se k nám vracejí zákazníci, kteří si naši matraci koupili už před 20 lety. Know-how našich lidí, chuť být neustále krok před konkurencí a věrnost našich zákazníků, to všechno je ten motor, co nás žene pořád dopředu.