KOMENTÁŘ: Proč utrácíme za délku?
Možná už vás někdy při pohledu na ceny jednotlivých golfových holí a setů napadlo: Proč jsou drivery neporovnatelně dražší než ostatní hole? Kupujete-li si nový model driveru od některé ze zavedených značek, obvykle se cena pohybuje v rozmezí 5–10 tisíc korun. Špičkov?
Delší a výkonnější pohlavní úd si v obchodě nekoupíte. Délku golfové rány z týčka si částečně koupit můžete.Delší a výkonnější pohlavní úd si v běžném obchodě nekoupíte. Délku golfové rány z týčka si částečně koupit můžete. Alespoň všichni výrobci golfových holí se nás o tom snaží přesvědčit. „S novou holí XYZ budete o 10 % delší,“ říkají donekonečna. Hrát místo 200 najednou 220 metrů? Obdivné grimasy spoluhráčů, když váš míček stabilně přistává nejdál ze všech? To by se každému líbilo… A délka ran je navíc jedním z důležitých faktorů pro nízké skóre. Běžný golfista hrající okolo 100 nebo 90 ran, který by se rád zlepšil a má i dost peněz, neodolá. Obvykle si zkusí několik holí, pak najde tu pravou a při prvních ranách jásá: „Jsem delší!“ Často zafunguje placebo efekt, občas je dotyčná hůl skutečně o trochu lepší. Ale nikdy ne o tolik, o kolik si hráč původně myslel. Vše pak odhalí pravidelná hra, kdy výsledky nejsou výrazně nižší. Tajemství lepšího golfu totiž nikdy nespočívá v jedné holi a deseti dvaceti metrech navíc, ale vždycky v kombinaci délky a přesnosti. A přesnost navíc musí být produkována všemi holemi v bagu. Drivery jsou hole, jejichž skutečná výrobní cena není osm nebo deset tisíc, ale stejně jako u ostatních jen pár tisíc, leckdy i pár stovek. Výrobci ovšem dobře vědí, že při pohledu na driver, od něhož bude míček létat „nejdál“, víc zapojíte své emoce a sny, než abyste uvažovali střízlivě. Vědí, že hráč se v dané chvíli stává obětí svého ega. A jakmile vás ovládají pudy a emoce, a ne rozum, začnete jednat v jistém smyslu nepředloženě až slepě. Emoce jsou nezbytné pro spoustu věcí v životě, je dobré se jimi někdy řídit, ale při nakupování bývají spíš na škodu. A při sportovním výkonu také. Chcete-li především v individuálních sportovních disciplínách uspět, je nejlepší mít chladný racionální plán a ten trpělivě naplňovat. Proto si mohou výrobci dovolit nasadit ceny driverů tak nerealisticky vysoko. Jen využívají lidské přirozenosti, respektive slabosti. Byli by koneckonců špatní obchodníci, kdyby to tak nedělali. Ze stejných důvodů je ostatně muž ochoten vydávat nemalé sumy na to, aby si získal přízeň atraktivní ženy, jejímiž půvaby se pak bude moci pyšnit před okolím. Krásné ženy to samozřejmě moc dobře vědí, proto také některé z nich umí svoje přednosti šikovně „zobchodovat“. Všimli jste si mimochodem, že ženy délku svých drivů prakticky vůbec neřeší? Že si nekupují jednotlivé drivery, ale často v celém setu a rozhoduje i barva coverů holí či jejich shaftů? Délka je jim vcelku fuk. Naopak řeší: „Co mám při golfu na sobě, jsem v tom dost hezká, nemám velký zadek?“ Jejich golfové, ale i životní sny a cíle jsou jiné než ty mužské. I když ale víme, že v případě driverů za ně dáváme mnohem víc, než bychom museli, stejně pořád koukáme na nové modely a jsme plni žádostivosti. Sigmund Freud by se musel při pohledu na miliony golfistů mužského pohlaví, kteří utrácejí miliony za kouzelné a prodlužovací drivery, jenom usmívat. – ANDREJ HALADA Autor je zástupcem šéfredaktora magazínu Golf Digest. Ilustrace Lukáš Fibrich
Komentáře (0)